– Vi vet alla nu, och vi visste alla då, att Grekland fuskade med sin statistik

– Vi vet alla nu, och vi visste alla då, att Grekland fuskade med sin statistik berättar Pascal Lamy, WTO-chefen som på nittiotalet var EU-kommissionens ordförande Jacques Delors högra hand.
 
Källa: Teresa Küchler, SvD 29 februari 2012
 

För amerikanska radiostationen NPR avslöjar han hur det gick till på EU-toppmötena åren innan euron lanserades. På mötena sneglade man skeptiskt på varandra rund borden när grekerna presenterade sina häpnadsväckande positiva kalkyler, men ingen sade något.
 

– Det hade varit ofint, man höll alltid en viss nivå av diplomatisk korrekthet och artighet mellan länderna, förklarar fransmannen.
 

Det verkar otroligt: Ingen sade något trots att grekerna ljög dem rakt upp i ansiktet!
 

Full text

Rolf Englund:
Jag erinrar mig då när jag skrattade, på ett SNS-möte, i min lilla värld, fjärran från Bryssel.
 

Jag är väl inte så mycket skickligare ekonom än dom andra i salen, från Riksbank och Finansdepartement med mera. Dom förstod nog också. 
Men dom teg.
 

Det är allvarligare att folk tiger än att någon skrattar.
 

Hellre skratta än att vara kollaboratör.

Det har senare visat sig att föredragshållaren hos SNS, som jag skrattade åt, inte bara hade varit Bo Lundgrens grekiska motsvarighet som riksgäldschef, det var just han som var med om dölja det verkliga läget genom att med hjälp av Goldman Sachs göra swapar.


Det har jag hittat hos Der Spiegel

Nyheter 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB