Det är inte ofta jag känner mig ödmjuk

I alla fall inte när det gäller förmåga att förstå EMU och eurokrisen.

Men av och till snubblar jag över en artikel som beskriver läget för euron vida bättre än jag själv skulle kunna. I själva verket är det nog så att min eventuella komparativa fördel är att kunna känna igen sanningen när jag ser den och att jag har en vilja att förstå saker.

Framgångsrika politiker och mediaekonomer vill inte förstå. De vill säga vad det för ögonblicket är rätt för dem att säga. That´s what they are paid for.

Det senaste jag hittade på internet var en artikel med rubriken "The Ticking Euro Bomb".

Den var inte skriven av någon euroskeptisk engelsk tidning utan av Der Spiegel.

Nu är det ju inget fel på en åsikt för att den framförs av en euroskeptisk engelsk tidning även om Ja-sägarna gärna låtsas så. Euroskeptikerna har ju fått rätt och Ja-sägarna har ju fått fel, även om de flesta av dem, med PJ Anders Linders SvD i spetsen, hukar och tiger.

Denna lysande artikel kan läsas här


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB