2011

Efter att ha sett den tekniskt imponerande, spännande och även lagom allvarliga filmen 2012 om jordens undergång beslöt jag mig för att skriva en bok med titeln 2011 om jordens ekonomiska sammanbrott. Det skrev jag om  på denna blog 2009-11-24

Ni får jag vatten på min kvarn.

The Economist skriver:

Behold 2011, the year of sovereign shocks

- If you want to know what to worry about in 2011, here’s a place to start. Sovereign-bond yields are rising—not just in beleaguered economies on the edge of the euro zone, but across much of the rich world.
Källa: The Economist print Dec 16th 2010

En tänkbar utlösande faktor kan bli att en eller flera regeringar inom EU misslyckas med att ratificera den nya permanenta krismekanismen.

Dom tänker väl försöka säga att det bära en liten sak, bara några meningar, och att en ratificering med folkomröstningar därför inte skulle vara nödvändigt.

Det är dock svårt att tro att den tyska författningsdomstolen tycker det är en obetydlig sak att införa en permanent mekanism enligt vilken det tyska folket skall åtaga sig andra länders skulder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB