Många av mina bästa vänner är Ja-sägare

Häromdagen skrev jag här att det skall bli spännande att se vad EMU-ländernas finansministrar kommer fram till. Inte bara spännande, ganska lustigt också, faktiskt.


Det lustiga har redan börjat.


Eurointelligence har som de själva skriver en "extraordinary story".

- Here was the European Council making a political declaration that they would be ready to stand by Greece,  and now Germany wants Greece to turn to the IMF for aid.

DN hälsade troskyldigt det som då kallades ett avtal med glädje, medan SvD som vanligt teg, vilket kan visa sig klokt om än inte modigt.

Många av mina bästa vänner är Ja-sägare, eftersom jag tillbringat nästan hela mitt yrkesverksamma liv som löntagare inom moderat/SAF/Timbro-sfären.

Häromdagen träffade jag ett antal personer inom den sfären och fick intrycket att det faktum att SvD tiger om Grekland och EMU är en del i ett större sammanhang.

Ja-sägarna verkar helt ha föskjutit alla tankar om EMU efter sitt lika stora som remarkabla nederlag i folkomröstningen.

Rolf, Du kan vara lugn. Det blir inget EMU var temat i deras svar.

Men jag blir inte lugn innan Allianspartierna, liksom dom till vänster, avger ett vallöfte om att det inte kommer att bli någon folkomröstning, eller EMU-anslutning utan folkomröstning, Gud förbjude, under den kommande mandatperioden.

Man behöver nog heller inte heta Schligmann för att inse att detta även vore en fördel inför valet, som det nu ser ut.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB