Syntesen av Hayek, Friedman och Keynes, mitt storhetsvansinniga och föga framgångsrika projekt


År 2005 tog jag mig före att genomföra detta storhetsvansinniga projekt. Det har inte varit särskilt framgångsrikt och det har inte mötts med hejarop utan med förmodligen välgrundade tvivel av den enda person som kommenterat mitt inlägg.

http://englundmacro.blogspot.se/2005_02_01_archive.html

Sedan kom finanskrisen och eurokrisen och det hela föll i glömska.

Men häromdagen fick jag ny inspiration när jag läste en artikel i Financial Times av Noah Smith, Bloomberg 5 August 2015.

http://www.internetional.se/ostskol.htm#noa

Han skrev att den österrikiska skolan inser att "productive capital come in multiple forms, while mainstream macro usually assumes that all forms of capital are interchangeable".

Aha, tänkte jag, penningmängden är inte som vatten i en pool, utan i hinkar eller vattenkannor, som flödar över olika ställen av ekonomin.

Jag har länge varit inne på tankegångar av detta slag.

- Bättre då att Fed köper statspapper i stället för bostadsobligationer. Då kan staten ge pengarna till ensamstående mödrar eller utförsäkrade arbetslösa, vilket omedelbart skulle leda till den önskade ökningen av efterfrågan, skrev  jag t ex 2012-09-19.

http://englundmacro.blogspot.se/2012/09/it-is-demand-stupid-men-jag-forstar.html

Där tror jag den österrikiska skolan har en viktig poäng.

Det är elementärt att en ökning av penningmängden har olika effekt beroende var ökningen kommer in i ekonomin även om den sprider sig till hela ekonomin.

Ökade barnbidrag leder till ökad efterfrågan på barnkläder och hamburgare. En avskaffad fastighetsskatt kombinerad med kreditbubblor med stigande priser på bostadsrätter leder till ökad efterfrågan på krogar i innerstaden och båtar och hus i skärgården.

När sedan bubblan brister visar det sig att det är överskott på krogar och för mycket folk anställda i bygg- och RoT-branschen.

Jag kommer inte längre just nu men vill upprepa detta inläggs budskap:

Penningmängden är inte som vatten i en pool, utan i hinkar eller vattenkannor, som flödar över olika ställen av ekonomin.

Är jag på väg att uppfinna hjulet på nytt?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB