Wolf och Rolf om Finanskrisen

Jag inbillar mig inte att jag är en så oerhört duktig ekonom. Däremot inbillar jag mig att jag är nyfiken på hur det faktiskt förhåller sig och har en viss förmåga att känna igen sanningen om någon annan förklarar den. 

Jag har nog också en viss oförmåga att hålla inne med vad jag tror vara sanningen och vad jag tycker om dem som ännu inte har skådat ljuset och som inte vill skåda ljuset därför att  det skulle vara dåligt för deras karriär.


Det är inte svårt att förstå vad som händer i världsekonomin. Det är bara att läsa vad Martin Wolf skriver i Financial Times.


Nu har han också utkommit med en ny bok; The Shifts and the Shocks: What we've learned - and have still to learn - from the financial crisis.


Han skriver därom:


In my book The Shifts and the Shocks, I argue that pre-crisis trends
– huge global current account imbalances, rising inequality and weak propensity to invest –
had already created weak underlying demand in high-income countries.

The de facto response of policy makers was toleration, if not promotion, of credit booms.

When these collapsed, extraordinary policy easing was needed both to replace the lost demand impetus from the credit bubbles and to
offset the drag on demand from debt overhangs, predominantly in private sectors:

too many people had borrowed too much.

Martin Wolf, FT October 9, 2014


Det är lätt att vara efterklok. Vad skrev han själv då det begav sig?


- Posterity will regard the economic performance we are now witnessing as a golden age.
It will also know, although we do not, how long this era lasts.

The most obvious reason for taking today’s euphoria with a barrel of salt is that nobody ever expects shocks. That is what makes them shocks.

Martin Wolf, FT, 2/5 2007

Hur vet jag det?


Därför att jag då citerade honom på min website.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB