Per T Ohlssons avbön om EMU möts med tystnad

- Jag var en av nästan 2,5 miljoner väljare som röstade ja i folkomröstningen.
Jag har av och till brottats med två efterkloka tankar:
Den ena är att det kanske, från ett snävt svenskt perspektiv, var bra att det blev nej.
Den andra är att jag borde ha lyssnat mer på hjärnan än på magen och ställt mig på nejlinjen.

Det skrev Per T Ohlsson i Sydsvenskan den 12 augusti 2012.

Han skriver vidare:

De förslag och idéer som nu, parallellt med astronomiska nödhjälpsbelopp, lanseras för att rädda euron går i riktning mot centralisering. Men det räcker inte att lappa och laga; halvmesyrer riskerar bara att låsa fast stora delar av Europa i permanent recession.
Det krävs mycket mer: en politisk union av något slag. Men ingenstans i Europa finns folkligt stöd för en så omfattande maktöverföring till EU:s gemensamma instanser.

Med andra ord:
Vad som är ekonomiskt nödvändigt för att rädda euron är politiskt omöjligt.
När allt kommer omkring är det nog hälsosamt med lite distans till ett sådant projekt.

Till detta kan fogas två kommentarer.

För att vara en EMU-pudel var det ganska bra, även om det är en bit kvar till en riktig EMU-pudel.

Jag röstade även för Euron, vilket jag idag ångrar och skäms över.
Jag borde vetat bättre.

Lars Bern, ledamot av Kungl Ingenjörsvetenskapsakademin, Newsmill 2011-12-12

Var är alla kommentarer från de andra dåtida Ja-sägarna till Per T Ohlssons avbön?

Tip tap, tip tap, tyst det är i huset.

När skriver t ex P J Anders Linder något liknande?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Röd Öppning - Red Opening

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Tickande bomben i Heimstaden AB