Göran Persson, Sveriges ledande EMU-skeptiker?

Jag har en gång röstat på Göran Persson. Jag tror det var 1994.

Han kommer inte att ta in oss i EMU och inte stänga några kärnkraftverk, trodde jag. Naiv som jag är.

Nåja, han tog oss inte i EMU heller, eftersom han och Bildt och de andra förlorade folkomröstningen.

Han hade tidigare, med sin allmänt erkända vältalighet, bättre än de flesta formulerat sin tveksamhet inför EMU:s fel och brister.

Nu har han återvänt till det EMU-skeptiska lägret.

Själv ser han faror som är långt farligare än Greklandskrisen.
Jag trodde en gång i tiden att stabilitetspakten var lösningen på den här knuten, men det visar sig att den inte var det. Så då får man väl hitta en annan konstruktion. Det är klart att jag vill se hur den ser ut innan Sverige kan gå med.

– Svenska folket har sagt nej till ett euromedlemskap med tydlig majoritet. Vi ska inte aktualisera en ny folkomröstning förrän vi har ett riktigt folkligt krav på det. Och det har vi inte idag
Göran Persson. e24 2010-05-19


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Niklas Ekdal, bunkergängets apologet

Röd Öppning - Red Opening

Tickande bomben i Heimstaden AB